•  

  •  

  •  

  •  

  •  



Ugyancsak idén tavasszal látott napvilágot egy másik angol nyelvű jazzdob-kötet is, Pelle Berglund munkája Buddy Rich (1917-1987) életművéről. Berglund minden lényeges momentumot összegyűjtött az autodidakta, ám nehéz természetű csodadobosról, aki tizennyolc hónapos (!) korában lépett fel először szülei vaudeville-műsorában, és szinte haláláig irányította saját nagyzenekarát: utolsó lemezét csupán néhány hónappal a halála előtt rögzítette a londoni Ronnie Scott’s klubban. A Stockholmban élő Berglund, aki maga is dobos, „belülről” próbálja megragadni e páratlan életművet és személyiséget.

Bővebben...



Az Oxford University Press jóvoltából immár minden angolul olvasó érdeklődő megismerkedhet a dobfelszerelés történetével. Nemrég jelent meg náluk Matt Brennan Kick It: A Social History Of The Drum Kit című munkája, mely betekintést enged ebbe a nem mindennapi történetbe. A tudományos felkészültségű, de közérthetően fogalmazó szerző leszámol a dobolással kapcsolatos régi, nagyrészt rasszista előítéletekkel, és reális képet nyújt a dobfelszerelés török eredetéről, de sokat foglalkozik Dee Dee Chandler munkásságával is, aki először használt pedált a nagydobhoz (1896), és sokak szerint az első jazzdobos volt a világon. Brennan aprólékosan elemzi a Gretsch és a Ludwig dobok népszerűségének okait, de azt is, hogy a korai ragtime- és jazzdobosok miért jelentettek kihívást a kulturális imperializmus számára.


Július 5-én egy birminghami kórházban elhunyt Cleve Eaton bőgős/komponista/arranzsőr, a Ramsey Lewis Trio egykori tagja. Nyolcvanéves volt.
Eaton tíz évig dolgozott Lewis rendkívül népszerű triójában, melynek eredményeképp kétszeres Grammy-díjas lett és legalább négy aranylemezt is a magáénak tudhatott. Miután kikerült a trióból, közel két évtizeden keresztül a Count Basie Orchestra tagja volt. Ezen kívül számos chicagói nagyság lemezein is hallható. Játszott például Gene Ammons és Bunky Green albumain. Alkalmasint feltűnt továbbá Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald és Sarah Vaughan mellett. Mintegy száz lemez őrzi a játékát és nagyjából háromszáz szerzeménnyel gazdagította a jazz repertoárt. E kompozíciók Lewis és Basie lemezein hallhatók, valamint azon a hat-hét albumon, melyet Eaton a saját nevén jelentetett meg.

Bővebben...



A nagy tenorszaxofonos, Dexter Gordon lemezeinek gyűjtői és zenéjének kedvelői bizonyára örömmel veszik a hírt, miszerint az Elemental lemezkiadó megjelentette a muzsikus 1978-as franciaországi koncertjét Live In Châteauvallon 1978 címmel. A meleg tónusú, balladákban és uptempós darabokban egyaránt remeklő zenész két CD-ből álló régi-új anyagában George Cables zongorázik, Rufus Reid bőgőzik és Eddie Gladden dobol. Ugyanezzel a zenekarral rögzítette Gordon néhány héttel korábban a Carnegie Hallbeli koncertlemezét. A francia lemezen is hosszú tenorszólók dominálnak, és a repertoár többnyire ismert melódiákból áll: Tangerine, If I Were A Bell stb.

Bővebben...

Kialakult a III. Sárkányszelidítő Jazz Napok (Esztergom) végleges programja.

Időpont: 2020.07.31.-08.02.
Helyszín: Szentgyörgymezői Olvasókör - 2500 Esztergom Andrássy út 23.
A koncertek két színpadon lesznek felváltva. Az egyik színpad az udvaron, másik a művelődési ház nagytermében áll majd.
A fellépő zenekarok:
07.31. 17:30: Oláh Szabolcs Quintet
07.31. 20:00: Pocsai Kriszta Quartet
08.01. 10:00: Kokopelli Jazz Matiné
08.01. 17:30: Karosi Júlia Quartet
08.01. 19:00: Contempo
08.01. 20:30: Papa Jazz
08.02. 10:00: Bolba Éva és a Jazzterlánc
08.02. 17:30: Nigun
08.02. 19:00: Nagy János Trió
08.02. 20:30: Berki Tamás Trió



Július 23-án jubileumi lemezbemutató koncertet tart a Balázs Elemér Group a budai Várkert Bazárban. Huszadik születésnapját ünnepli a zenekar, melynek ugyanezen a napon jelenik meg tizedik albuma a Fonó Kiadó gondozásában. Az együttes jelenleg szeptettként dolgozik Horváth Cintia énekesnővel. A budapesti lemezbemutató után a MOL által támogatott zenekar az ország több városában – többek között Zalaegerszegen, Szegeden, Győrben és Pannonhalmán – ad majd koncertet.

Bővebben...


A hosszú ideje Finnországban élő magyar zongorista, Süle László idén februárban Helsinkiben duólemezt rögzített Senni Eskelinen finn kantele-játékossal. A hét felvett számból öt Süle komponista-tehetségét dicséri, két további népdalt pedig ugyancsak ő dolgozott át jazzdarabbá. Eskelinen egy modern hangszeren, elektromos kantelén játszik. Hangszerének eredetije a balti citerák családjába tartozik, melyet vagy ujjal, vagy kis fadarabbal, például gyufaszállal pengetnek. A régi kanteléken lószőrből készültek, manapság már fémből vannak a húrok. Korábbi duólemezén (Heartquake) Süle Borbély Mihállyal játszott együtt.


A napokban ünnepelte 69. születésnapját korunk egyik ikonikus jazzművésze, Stanley Clarke bőgős/basszusgitáros. A muzsikus gyerekkorában hegedülni tanult, de hatalmas tenyerének kicsi volt a klasszikus hangszer, úgyhogy később a nagybőgő mellett kötött ki. Rövid ideig popzenekarokban játszott, majd Curtis Fuller együttesével elkészítette első jazzlemezét. Később játszott Joe Henderson, Pharoah Sanders és Dexter Gordon, valamint Gil Evans és Horace Silver lemezein, majd alapító tagja lett a Return To Forever fusion-zenekarnak. Öt alkalommal nyert Grammy-díjat.

Bővebben...

 

Tony Lakatos tenor- és szopránszaxofonos 1993 óta él Frankfurtban, ahol a rádió nagyzenekarának tagja. Lemezen hozzáférhető életműve eddig mintegy háromszáz tételből áll: volt kísérő és zenekarvezető is több alkalommal. Idén ő kapta meg a Hesseni Jazz Díjat, melyet évente egyszer ítél oda Hessen Tartomány Kulturális Minisztériuma egy-egy jazzművésznek. A díjat egy zenészekből és újságírókból álló zsűri szavazza meg a legrátermettebb muzsikusnak. Az elismerés annál is értékesebb, mivel a tartományban igen sok első osztályú jazz-zenész dolgozik.

 

 

Bővebben...

Június 27-én atlantai otthonában elhunyt Freddy Cole énekes-zongorista, Nat „King” Cole öccse. Nyolcvannyolc éves volt. Halálát szívbetegségéből adódó komplikációk okozták. A két Cole-fivér előadásaiban sok volt a hasonlóság, bár Freddy éneklése nyersebbnek hat, holott zeneileg ő volt a képzettebb: a Juilliard School és a New England Conservatory növendéke volt, miközben Nat a középiskolából is kimaradt. Freddy alapvetően bluesénekes volt, de életének nagy részében az ellen küzdött, hogy 1965-ben elhunyt bátyja „klónja” legyen a szórakoztatóiparban. Saját személyiséget, stílust és karriert követelt magának.
Freddy Chicagóban született 1931. október 15-én; ő volt a család négy fiúgyermeke közül a legfiatalabb, sőt, volt még egy Joyce nevű féltestvére is. 1991-ben lemezt is megjelentetett, mely művészetének bátyjáétól való függetlenségét hirdette: I’m Not My Brother, I’m Me.

Bővebben...


Idén augusztus 12-én lett volna nyolcvanhét éves a 2009-ben ezen a napon elhunyt Robert Patterson, akit csak Rashied Ali néven ismert a jazzvilág. A Philadelphiában született és felnőtt zenész élete legismertebb felvételeit John Coltrane-nel készítette a szaxofonos életének utolsó két évében. Ali jazzdobos volt, de pályáját zongoristaként kezdte, kipróbálta a trombitát és a harsonát is, majd csak ezután kötött ki a dobok mellett. Számos fontos lemezen dobolt, és egyik tagja volt a jazz kategóriába nemigen sorolható Purple Trap együttesnek, melyben a japán kísérleti gitáros Keiji Haino, valamint Bill Laswell basszusgitáros játszott még. Ali hetvenhat évesen halt meg szívroham következtében egy manhattani kórházban.

Bővebben...


Az Elemental könyvkiadó a Blue Note német származású fotográfusa, Francis Wolff fényképeiből állított össze egy kötetre valót Jazz Images címmel. A bevezetőt Ashley Kahn írta. A borítón rögtön egy csodálatos fotó fogadja az érdeklődőt az éjszakai utcán hangszere tokján ülő és láthatóan valamilyen gondolatban elmélyedő Wayne Shorterről. Hasonlóan emlékezetes a fotós pillanatfelvétele 1954-ből, amikor a csukott szemmel trombitáló Clifford Brownt kapta el egy Art Blakey-sessionön. Bobby Hutcherson tíz évvel későbbi portréja egyértelműen Rodin híres szobrát, A gondolkodót idézi fel. Wolff képei hozzásegítik a jazzhallgatót, hogy megértse, sokkal több ez puszta zenénél, ez egy életforma, aminek csak a halál vet véget.


Román/erdélyi népzene, illetve Bartók Béla századeleji ottani népzenei gyűjtése inspirálta a Lucian Ban/John Surman/Mat Maneri triót a Transylvanian Folk Songs című új lemez létrehozására. Lucian Ban Erdélyben nőtt fel és Bartók tevékenysége nagyban meghatározta zenei fejlődését; Nat Maneri brácsás szintén elmondhatja magáról, hogy Bartók elemi erővel hatott művészetére. Az előadás lelke azonban mégiscsak az angol bariton- és szopránszaxofonos, illetve basszusklarinétos Surman, aki jazzesen, mégis mély átéléssel játssza az erdélyi témákat.

Bővebben...

A kényszerű szünet hónapjai után június 25-én ismét megnyitott Baltimore régi-új jazzklubja, a Keystone Korner. A nyitó előadáson Sean Jones trombitás csapata játszott, melyben Warren Wolf vibrafonozott, Jeff Reed bőgőzött és Eric Kennedy dobolt. Másnap Wolf triója, az Eternal Triangle mutatkozott be. 27-én Marcus Johnson billentyűs együttesének koncertjével folytatódott a klub programja.

Bővebben...

Egyre-másra látnak napvilágot korábban publikálatlan stúdió- és koncertfelvételek a jazz klasszikusaitól. A legközelebbi efféle csemege Thelonious Monk 1968-as kaliforniai élő lemeze lesz, melyen egy ottani középiskolában rögzített hangversenye hallható. A lemez a Palo Alto címet viseli majd, és az Impulse! jelenteti meg. Monk zenéjének hívei eddig se panaszkodhattak: 2017-ben látott napvilágot a Veszedelmes viszonyok című filmhez írt zenéje 1959-ből, majd 2018-ban egy koppenhágai koncertje 1963-ból. A július végén megjelenő új albumon Charlie Rouse szaxofonozik, Ben Riley dobol és Larry Gales bőgőzik.

Bővebben...